Proces nauczania, jak i samo pojęcie „nauka”, większości, kojarzy się ze szkolnictwem bądź pogłębianiem wiedzy (za pośrednictwem studiów, kursów, szkoleń),
w celu zyskania profesjonalnego przygotowania zawodowego. Tymczasem pierwszym i podstawowym etapem nauki, wpływającym znacząco na rozwój człowieka, jest zabawa. Najważniejszy etap rozwoju umysłu człowieka rozpoczyna się w okresie płodowym i trwa do szóstego roku życia. W tym krótkim okresie powstaje ogromna liczba nowych połączeń nerwowych, które niepobudzane do działania zanikają bezpowrotnie. Dlatego też postrzeganie małego dziecka jako istotny
biernej, a okresu niemowlęcego jedynie jako okresu przejściowego, jest nie tyle niesłuszne co krzywdzące. Jest to bowiem czas, w którym w największym stopniu wykształcają się możliwości intelektualne, którymi człowiek dysponuje przez resztę swojego życia. Warto również podkreślić, że do 4 roku życia, mózg dziecka wykształca się w 40 procentach, a do ukończenia 6 roku życia aż w 80 procentach.
W wieku, w którym dziecko zaczyna podlegać formalnej edukacji jest już za późno na wyrównywanie szans. Dlatego tak istotne jest uświadomienie rodzicom/opiekunom, niemowląt i małych dzieci, że to od nich zależy lepszy rozwój ich dziecka